QUANTES MEMÒRIES TENIM? COM INTERVENEN EN DESENVOLUPAMENT I EN EL LLENGUATGE?

  •  El llenguatge és una capacitat cognitiva superior que requereix el funcionament d’altres capacitats cognitives més bàsiques, com la memòria o l’atenció, entre altres.
Hi ha de molts tipus de memòria, concretament més de 6. (Al final d’aquestes línies podeu trobar-les totes definides i referenciades bibliogràficament).

Les memòries que estan relacionades amb el llenguatge són:

IMG_7822La memòria a curt termini és una funció mental que ens permet guardar una informació d’una manera molt fràgil i retenir-la durant un període de temps molt curt (uns 30 segons). És la memòria que fem servir quan ens diuen un número de telèfon i no tenim paper per anotar-lo: retenim el número fins que trobem un lloc per escriure’l, i després l’oblidem. Aquest tipus de memòria és fonamental, per exemple, a l’hora de llegir, per anar recordant les seqüències de fonemes que veiem i que composen les paraules.

La memòria semàntica és la que ens permet emmagatzemar fets, conceptes i significats. Va molt lligada a determinades funcions lingüístiques. És molt important valorar-mitjançant proves estandaritzades i passades per professionals  quan hi ha dificultats d’aprenentatge;  d’aquesta manera podrem conèixer el vocabulari que coneix i, alhora, l’agilitat que mostra per recuperar-lo de la memòria.

La memòria a llarg termini és el sistema de memòria que ens permet emmagatzemar informació de la manera més permanent. Es tracta de la memòria que ens permet retenir esdeveniments i continguts que inicialment emmagatzemem en la memòria a curt termini. Hi acostumem a arxivar fets de la nostra vida i tot allò que guardem en la memòria semàntica.

IMG_7931La memòria seqüencial auditiva és la que ens permet recordar les paraules o fonemes de forma immediata, tant pel que fa al seu contingut com pel que fa a l’ordre de la seqüència en què han estat emesos. Els dèficits en la memòria seqüencial auditiva són la base de moltes de les dificultats que presenten els alumnes.

En molts casos, els trastorns de llenguatge tenen la seva arrel en un dèficit de memòria. Com podeu veure, és imprescindible estimular i millorar els diferents tipus de memòria per tal d’aconseguir una millora en les funcions lingüístiques.
Amb els anys la memòria, com el cos, i  la resta de funcions cognitives, es deteriora paulatinament, per aquest motiu és molt important estimular-la en edats avançades. També o és, i amb més motiu, en persones que presenten antecedents familiars de malalties degeneratives com el Parkinson o l’Alzeimer.
Important no oblidar-nos de la nostra memòria oi?
Per no oblidar, treballem la memòria!
Podeu preguntar-nos pels tallers de memòria per  agent gran o mirar a l’apartat espais setmanals on hi trobareu més informació.
Iolanda Claveras
Terapeuta de llenguatge
Logopeda
 
REFERÈNCIA BIBLIOGRÀFICA. TIPUS DE MEMÒRIES.
 Existeixen, els següents tipus de memòria:
MEMÒRIA: Com a la capacitat de "Retenció de l'experimentat o après i la seva activació a rememorar". Vander Zanden James, Manual de Psicologia Social, Barcelona, Paidós, 1986, pàg. 622.
MEMÒRIA A CURT TERMINI. Aquesta és el "magatzem de memòria, de durada i capacitat limitades (com a molt, 7 elements durant uns 20 segons)". Belloch A i altres, Manual de Psicopatologia, Volum I, Madrid, McGraw-Hill, 1995, pàg. 271.
MEMÒRIA A LLARG TERMINI. La MLT és el "magatzem permanent de capacitat pràcticament il·limitada. Conté els nostres records autobiogràfics, el coneixement del món, així com el llenguatge, les seves regles i els significats dels conceptes". Belloch A i altres, Manual de Psicopatologia, Volum I, Madrid, McGraw-Hill, 1995, pàg. 271. 
MEMÒRIA PROCEDIMENTAL. La memòria de procediments inclou el coneixement subjacent a habilitats cognitives, motores, etc., I l'aprenentatge per condicionament, és a dir, el 'saber com'. Es diu també memòria procedural. Belloch A i altres, Manual de Psicopatologia, Volum I, Madrid, McGraw-Hill, 1995, pàg. 271. 
MEMÒRIA DECLARATIVA. "Part de la memòria els continguts corresponen a coneixements del tipus 'saber què'. Inclou a l'episòdica i la semàntica". Belloch A i altres, Manual de Psicopatologia, Volum I, Madrid, McGraw-Hill, 1995, pàg. 271. 
MEMÒRIA OPERATIVA. Part de la memòria permanent, s'ocupa d'emmagatzemar, retenir i recuperar informació relativa a episodis amb una referència autobiogràfica, és a dir, contextualitzats en temps i lloc per a la seva posseïdor. Belloch A i altres, Manual de Psicopatologia, Volum I, Madrid, McGraw-Hill, 1995, pàg. 271. 
MEMÒRIA SEMÀNTICA: "Tracta amb informació de caràcter general, amb "coneixements", amb independència del context temporal i espacial en què es van adquirir". Belloch A i altres, Manual de Psicopatologia, Volum I, Madrid, McGraw-Hill, 1995, pàg. 271.
T'ha agradat? Comparteix-ho!
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google Plus
  • Add to favorites

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *