SECRETS DE LECTURA

  • IMG_7918Com llegim? Com ho aconseguim?

Per interpretar una paraula, podem usar dues vies de lectura: la via fonològica i la via lèxica. Els lectors competents usem la via lèxica, la ruta global, gairebé sempre, que ens permet accedir al significat de la paraula i seguir avançant en la lectura, excepte quan topem amb una paraula que no hem vist abans o que no ens és molt habitual. En aquests casos, s’activa la via fonològica o indirecta en la què llegim per sil.labes o gairebé lletra a lletra, com quan som petits i n’estem aprenent.

Les paraules Aquelarre, disquet, màrqueting, parking, staff, aeròbic, rànquing, tiquet, caiac, kilowat, folklore, karate, vodka, kiwi, whisky, taekwon-do, sandwich, cassette són exemples de paraules poc freqüents. Algunes són adoptades d’altres llengües i conserven grafemes que no són molt habituals per nosaltres. (/w/ /y/ /k/). Alguns de vosltres potser feu servir la via fonològica per accedir al seu significat. Tot i això, en aquests casos, un bon lector usa igualment la ruta lèxica. Si en lloc de llegir pauales com aquestes féssiu lectura de paraules conegudes o habituals per voslatres, els temps que haguéssiu regitsat hagués estat menor.

La reflexió que cal fer a partir de la nostra experiència és pensar com fan l’accés al significat de les paraules aquells nens que no són lectors competents. Oi que és més complicat llegir taekwon-do que no pas esperança? Bé, doncs els nens que presenten dificultats a nivell lector fan un esforç superior cada cop que han de desxifrar el contingut dels símbols que veuen: les paraules. Per ells gairebé totes les paraules són noves i totes les grafies desconegudes!

Això ens hauria de fer pensar…, veritat?

Iolanda Claveras i Espinach
Terapeuta de llenguatge
Logopeda

 

T'ha agradat? Comparteix-ho!
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google Plus
  • Add to favorites

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *